پاور بی آی(Power bi) چیست؟

5
(14)

در این مقاله سعی شده که بصورت کلی از امکانات و سرویس های پاور بی آی Power bi توضیح داده بشه و بررسی گردد. این آموزش ها بصورت سریالی خواهد بود و پیشنهاد ما برای شما این هست که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
پاور بی آی Power Bi نرم افزار هوش تجاری یک ابزار یا بهتر بگیم مجموعه ای از سرویس ها میباشد. برای تحلیل های کسب و کار و اتخاذ تصمیم گیری های صحیح در روند کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد که در سال 2015 میلادی توسط شرکت مایکروسافت ارائه گردید.

Power Bi

با پاور بی آی شما به راحتی میتوانید داده های خودتان را بصورت یکپارچه، تعاملی (ارتباط با هم) به تصویر بکشید. این نرم افزار جامع امکان ساخت داشبوردهای تعاملی به همراه قابلیت هوش تجاری (سلف- سرویس) فراهم میکند. به این معنی میباشد که برای ساخت داشبورد شما به راحتی و بدون نیاز به نیروی متخصص سیستم های اطلاعاتی میتوانید داده های خودتون رو آنالیز و داشبوردهای متنوع طراحی کنید.

 

از منابع مختلف اطلاعاتی به راحتی داده وارد کنید!

یکی از امکانات فوق العاده نرم افزار پاور بی آی(Power bi) این هست که شما از بیشتر منابع داده پر استفاده مثل فایل اکسل،اکسس،سرویس گوگل آنالیتیکس ،فیسبوک و حتی سرویس ایمیل مثل Mailchimp و…که درونشان داده های اطلاعاتی دارید میتوانید به این نرم افزار وارد کنید. تا بصورت دقیق و موشکافانه داده های خودتان رو تجزیه و تحلیل کنید.

اتصال اطلاعات در پاور بی آی Power Bi

 

اجزای تشکیل دهنده پاور بی آی(Power bi)


1- PowerQuery (آماده سازی اطلاعات)

همانند PowerQuery در اکسل 201۳ به بعد می‌باشد، داده ها از منابع اطلاعاتی مختلف جمع‌آوری میگردد.کامپوننت ETL (Extract Transform Load) که از آن برای واکشی داده ها از منابع اطلاعاتی مختلف و تغییر، تبدیل و پاکسازی داده ها مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مثال گاها ما اطلاعاتی داریم که ستون هاش و مقادیر نامنظم و نال هستند. همچنین تغییر داده ها، افزودن ستون،حذف ستون و… همراه با رابط کاربری خیلی ساده و بدون کدنویسی انجام می گردد.اما برای اعمال تغییرات پیچیده تر در داده ها باید از زبان فرمول نویسی به نام “M “که بیشتر از 700 ‌تا فرمول را در بر دارد میتوان استفاده کرد. در این زبان هر تغییراتی که ما بصورت دستی با اطلاعاتمان انجام میدهیم را دستوراتش (فرمول ها) بصورت اتوماتیک ایجاد میشود. به راحتی ما میتوانیم تغییرات خودمان را روی داده ها اجرا نماییم و نگران فرمول نویسی نباشیم.

2- PowerPivot

دیتابیس تحلیلی و Engine OLAP که داده ها به صورت فشرده در آن ذخیره می شوند. در واقع این کامپوننت قابلیت مدل سازی داده و تعریف Measure Calculated ها توسط زبان DAX صورت می گیرد. و در ادامه باید گفت که سرعت کوئری گرفتن (پرس و جو) از مدل به خاطر استفاده از تکنولوژی analytics engine xVelocity in-Memory بسیار بالا است. زبان DAX بسیار زبان شیرین و راحتی میتونه برای شما باشه مخصوصابرای افرادی که با نرم افزار اکسل کار کردند. بله، درسته افرادی که با اکسل آشنایی دارند مزیتی محسوب میشود برای کار با فرمول نویسی زبان DAX.

لازم به ذکر است که فرمول های DAX شامل توابع، عملگرها و مقادیر برای انجام محاسبات و کوئری‌های پیشرفته بر روی داده های موجود در جداول مرتبط و ستون ها در مدل های داده ای جدولی هستند. و در سال 2019 میلادی نیز تعدادی فرمول های دیگر به زبان DAX اضافه شدند. همانطور که بیان کردیم زبان فرمول نویسی DAX در حقیقت قابلیت تحلیل داده ها رو به عهده دارد. بیشتر فرمول های این زبان عین فرمول‌های اکسل هستند. مثل فرمول (IF,Sum,Count,Round) که شما به راحتی میتوانید با زبان DAX کار بکنید و ازش لذت ببرید.

3- PowerViwe

در این قسمت، اطلاعات یکپارچه شده به صورت گرافیکی و بسیار جذاب نمایش داده میشود که مشابه با ابزار PowerView در اکسل می‌باشد. کامپوننت Visualization برای به تصویر کشیدن اطلاعات است که با استفاده از نمودار های متنوع آن، شما به راحتی با یک کلیک، میتوانید داشبورد ها و گزارش های خودتان را طراحی کنید.

در واقع این کامپوننت قسمتی است که کاربر نهایی میتواند گزارش‌ها را در آن مشاهده کند .بنابراین این ابزار علاوه بر مصورسازی اطلاعات شما، امکان جالب در رابطه با نحوه تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل یک پروژه بزرگ گروهی یا یک سازمان را در اختیار شما قرار میدهد. به یاد داشته باشیم که PowerView تعدادی ویژوال به صورت Built-in دارد.

یعنی ویژوال‌های آماده در اختیار شما قرار میدهد مثل ابزار اسلایسر و …علاوه بر این تعدادی CustomVisual مطالبق با سلیقه و نحوه‌ی نمایش ساختار اطلاعات شما نیز در مارکت مایکروسافت بصورت رایگان قابل دانلود و اضافه شدن هستند. لازم به ذکر است که (PowerMap , Quick insight , DataFlow , Q&A)  از جمله کامپوننت‌های دیگر هستند که کاربردهای متنوعی دارند.

 

انتشار گزارش ها و روند کار پاور بی آی(Power bi)

روند کار در BI Power معمولا در نسخه دسکتاپ این محصول تحت عنوان PowerBi Desktop تحت ویندوز شروع شده است. این نقطه دقیقا همان مرحله ایجاد گزارش است. در این مرحله شما به اطلاعات دسترسی داشته و می توانید مطابق با سلیقه خود گزارش دلخواه خود را به سیستم دستور داده و طراحی کنید. پس از عبور از این مرحله، گزارش تولید شده در PowerBi Service ارائه شده و در انتها به اشتراک گذاشته می شود. تا کاربران PowerBi Mobile نیز امکان استفاده از این اطلاعات را داشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که این روند همیشگی نبوده و کاربران می توانند از راه های مختلفی به تولید و انتشار گزارش‌های خود اقدام کنند.

 

سرویس های متنوع نرم افزار پاور بی آی(Power bi)

اپلیکیشن دسکتاپ (PowerBi Desktop)

به دلیل درخواست های مکرر، مایکروسافت در سال 2015 این محصول تحت ویندوز را معرفی کرد. می توانید آن را به صورت رایگان بر روی کامپیوتر خود نصب و اجرا کنید. این محصول شامل PowerPivot و PowerQuery و PowerView می باشد. در این مقاله (بالا) توضیح دادیم که با استفاده از آنها می توانید به راحتی اطلاعات را از منابع مختلف استخراج کرده و داشبوردها و گزارش های جذاب و متنوع را در محیط نرم افزار پاوربی آی طراحی کنید.

Power BI Service/website

سرویس ابری (Cloud-Based) است که از طریق وبسایت مایکروسافت پاور بی آی می توان به آن دسترسی پیدا کرد. استخراج اطلاعات، مدلسازی داده ها و تعریف شاخص ها در آنجا انجام می شود. در حالت پیش فرض، تمام اطلاعات ما در سرور های مایکروسافت بارگزاری می‌شوند.

به عبارتی علاوه بر نرم افزار پاور بی آی دسکتاپ شما میتوانید در حالت تحت وب با استفاده از سرورهای مایکروسافت اطلاعات خودتان را مدیریت کنید. و لازمه‌ی اینکه شما گزارش های خودتان را انتشار دهید باید یک اکانت داشته باشید. البته، برای ثبت نام باید از ایمیل کاری استفاده کنید نه ایمیل معمولی مثل جیمیل. که این ایمیل کاری میتواند مربوط به سازمانتان باشد. برای مثال عین ایمیل نمونه: Golmohammadi@kandoon.com

بعد از ثبت نام در وبسایت مایکروسافت شما میتوانید گزارش های خودتان را که در پاور بی آی دسکتاپ ایجاد کردید، در سرور مایکروسافت انتشار دهید. در مقالات بعدی بصورت کلی توضیح خواهیم داد که چه روشهایی وجود دارد برای انتشار گزارشات با سطح دسترسی متفاوت برای کاربران.

پاور بی آی Power Bi را به راحتی یاد بگیرید

 

Power bi Mobile

یکی از قابلیت های فوق العاده پاور بی آی این است که شما به راحتی برای مشاهده داشبورد های Power bi می توان از اپلیکیشن موبایلی آن که قابل استفاده در سیستم عامل های IOS ، Android ،Windows phone می باشد استفاده کرد. در Power bi mobile دو نوع داشبورد می توان طراحی کرد. اول داشبوردهایی که در Power bi Service طراحی شده اند و دوم داشبوردهایی که توسط SSRS (Sql Server Reporting Server) برای نسخه موبایلی طراحی شده اند که میتوان به بهترین نحو ممکن داده ها را مدیریت کرد. با این برنامه شما می توانید داشبورد هایی را که در پورتال Power bi Report server (پابلیش) انتشار کرده اید را نیز در موبایل خود ببینید.

 

Power bi Report Server

با توجه به محدودیتی که در Power bi Desktop وجود داشت. این بود که کاربران نمی توانستند به راحتی داشبورد هایی را که طراحی کرده بودند را دراختیار دیگر کاربران قرار دهند. به همین خاطر Microsoft برای حل این مشکل این محصول را معرفی کرد. تا کاربران بتوانند به راحتی داشبوردها را به صورت تحت وب در اختیار دیگر کاربران قرار دهند. شما با این محصول به راحتی بدون نیاز به لایسنس و کرک میتوانید پیاده سازی کنید.

به عبارتی راه حلی است که شما در پشت فایروال خود و در کامپیوتر یا سرور به کار می گیرید. سپس گزارش های خود را به اشکال مختلف ایمیلی، به صورت موبایلی و از طریق مرورگر به کاربران مناسب ارسال می کنید. از آنجایی که Power bi Report Server با پاور بی آی ابری سازگار است، میتوانید هر موقع که آماگی داشتید از سیستم ابری استفاده کنید. همچنین گزارش های خود را به سیستم ابری مایکروسافت انتقال دهید.

 

Power bi Gateway

این سرویس مخصوص کاربرانی است که می خواهند داده‌های آن‌ها همواره به روز و مطابق آخرین تغییرات در داده‌های سازمان باشد. با استفاده از Power bi Gateway بصورت زمانی هم میتوانیم تعیین کنیم که در کدام بازه زمانی اطالعات بروزرسانی شوند.این کار بدون نیاز به حرکت دادن داده‌ها انجام می‌شود.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 14

اولین نفری باشید که رای میدهد!

9 دیدگاه برای “پاور بی آی(Power bi) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.